همزمان با روز ملی شمس ؛

نهمین همایش بین المللی شمس و مولانا آغاز شد

به گزارش مدیریت ارتباطات شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی ، حمید رضا عمرانی رئیس شورای اسلامی شهر خوی و نائب رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی و مفاخر ضمن خیر مقدم گویی گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز ملی شمس و مولانا: سخن از شمس گفتن، ریشه در اندیشه انسانی دارد چرا که شمس صرفا یک عارف نیست بلکه بیانگر ویژگیهای ویژه انسانی است. شمش عارفی است که مسیر تازه ای برای سلوک درونی شرح می دهد.

وی ادامه داد : شهر تاریخی خوی و مردم نجیب این شهر کم نظیر، امروز میزبان اندیشمندان گران سنگی از شهرها و کشورهای مختلفی هستند که قدم بر خاکی نهادند که میراث جاده ابریشم، مهد تمدن آذربایجان و یکی ازمهمترین کانونهای تمدن ایرانی اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی با اشاره به اجرای این همایش عنوان کرد : نهمین دوره همایش بین المللی شمس و مولانا به واسطه تلاش مجموعه شهرخوی و بسیاری از نهادهای علمی مختلف امروز آغاز می شود.

عمرانی از حمایت شورای شهر از برنامه های فرهنگی شهر گفت و اظهار کرد : امروز مدیریت شهری خوی در کنار شورای اسلامی شهر گام های بسیار بلندی را در شکل گیری این همایشها و جشنواره ها و کنگره ها برداشته اند و همچنان این مسیردهی برای رونق بخشی به بیان اندیشه های متعالی انسانی جاری در تمدن ایران اسلامی ادامه دارد.

وی همچنین تصریح کرد: ما در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی برآن هستیم تا با ایجاد فرصتهای مناسب گردشگری، رونق بخشی به فضای فرهنگی و توسعه آن، گسترش نگاه معنوی به زندگی حتی در زندگی روزمره مردم، امکان پیوند شهر خوی به شهرهای بزرگ فرهنگی را فراهم سازیم، احداث آرامگاه شمس تبریزی مهمترین مطالبه مدیریت شهری است که سالهاست در حال پیگری هستیم.

حمیدرضا عمرانی تاریخ خوی را غنی شمرد و افزود : تاریخ خوی، تاریخی بسیار غنی است که در ابعاد انسانی و رویدادهای مختلف اجتماعی و چه در ابعاد اندیشه های عارفانه و رشادتها و حوزه های مختلف دینی، نقش بسیار موثری را داشت .

رئیس شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: امروز مردم خوی میزبان عاشقان شمس و فرهنگ والا و اصیل ایرانی اسلامی هستند و هر سال این رویداد بین المللی توجه ملتهای مختلف را به خود جلب می کند و امیدواریم سال پیش رو این همایش بزرگ بین المللی در بارگاه خود شمس تبریزی به علاقمندانش هدیه شود.

همچنین قبل از آغاز نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا ، نمایشگاه آثار چاپ سنگی تصویرگر برجسته خویی دوره قاجار ، استاد میرزا علیقلی خوئی افتتاح شد.