همزمان با هفته پژوهش و فناوری اطلاعات؛

شهر خوی ، اولین شهر پیشتاز طرح ملی فیبر نوری در شمالغرب کشور

به گزارش مدیریت ارتباطات شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی ، آئین کلنگ زنی طرح ملی فیبر نوری با حضور مدیرکل امور شهری و شوراهای استان ، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان ، مدیرعامل شرکت صبانت ، امام جمعه شهرستان ، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار خوی و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در محل شهرداری خوی برگزار شد.

محمد صادق نژاد نائب رئیس شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی در این جلسه ضمن خوشامدگویی ، گفت : با عنایت به برنامه‌ریزی دولت محترم سیزدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر دسترسی ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کارها تا پایان دولت به فیبر نوری شهری ، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی نیز بصورت جدی وارد عمل شده و اجرای ۸۰ کیلومتر فیبر نوری با سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد تومانی شرکت صبانت را تصویب و با حمایت کامل مدیریت شهری امروز به فاز اجرایی درآمد .

وی در ادامه افزود : با اجرای طرح ملی فیبر نوری در شهر خوی ، شاهد اتصال ۶۰ نقطه شهرداری خوی به طول ۲۵ کیلومتر و به ارزش ۲۵ میلیارد تومان و با مالکیت اختصاصی ۸core خواهیم بود .

صادق نژاد با اشاره به سیاست های شورای اسلامی شهر خوی خاطر نشان کرد : مجموعه اعضای شورای اسلامی و شهرداری خوی گام های مثبتی در راستای محقق کردن شهر هوشمند برداشته است و امیدواریم با اجرای چنین طرح هایی ، ضمن حمایت از کسب و کارها ، مردم شهر خوی از سرعت بالای اینترنت ثابت بهره‌مند شوند .

امیر جوان کیا مدیرکل امور شهری استان در این آئین با اشاره به اجرای طرح ملی فیبر نوری گفت: با برنامه‌ریزی ها و سیاست های دولت سیزدهم و نیز استاندار آذربایجان غربی ، هر روز شاهد توسعه و پیشرفت در تمامی عرصه در سطح استان هستیم و امروز نیز طرح ملی فیبر نوری برای اولین بار در شمالغرب کشور ، در استان آذربایجان غربی کلنگ زنی می‌شود.

وی از مسائل بهره‌مندی جامعه اطلاعاتی ، به موضوع امنیت سایبری اشاره کرد و افزود : ایجاد شبکه فیبر نوری در دسترسی به اطلاعات امن و سریع و جامع محور ، یکی از الزاماتی است که در دستور کار دولت است .

مدیرکل امور شهری شوراهای استان با معرفی مجری طرح ملی فیبر نوری در استان بیان کرد : با توجه به تفاهم نامه‌ای که با شرکت صبانت به امضا رسیده شده ، شهرهای ۴۸ گانه آذربایجان غربی می‌توانند همانند شهر خوی به استقبال این شرکت که مجری طرح ملی فیبر نوری در استان می‌باشد ، قدم های بسیار خوبی را بردارند و البته در بعضی شهرها مشکلاتی نیز وجود دارد ولی در تلاش هستیم تا یک استان پیشرو در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری در کشور باشیم .

وی از مزایای اجرای این طرح گفت و عنوان کرد : شورای اسلامی شهر و شهردار پرتلاش که مشتاقانه از این طرح استقبال کردند ، فعالان اقتصادی و کسب و کارهای شهر خوی با اتمام طرح ملی فیبر نوری ، از آثار و مزایای این طرح ملی بهره‌مندی کامل را خواهند برد .

قاسم جلیلی نژاد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی نیز در آئین کلنگ زنی گفت : با در نظر گرفتن اعتبارات و با تاکیدات ریاست محترم جمهوری و وزارتخانه و نیز استاندار آذربایجان غربی، امروز شاهد کلنگ زنی طرح ملی فیبر نوری در شهرستان خوی هستیم .

وی از همت مسئولان استانی و پیشرو بودن در اجرای طرح های ملی در سطح استان گفت و عنوان کرد : شهر خوی در سالهای گذشته نیز پیشرو در اجرای طرح های ملی بوده و این مسئله باعث شد تا امروز برای اولین بار در شهرستان خوی شاهد اجرای طرح ملی فیبر نوری باشیم .

جلیلی نژاد با اشاره به آمار های کلی استان اظهار کرد : در حال حاظر در سطح کشور ۱۳ درصد از مردم از اینترنت ثابت استفاده میکنند و تنها ۳ درصد از این آمار شامل فیبر نوری میباشد و در استان نیز فقط ۱ درصد می‌باشد.

وی از سیاست های دولت سیزدهم گفت و افزود: در دهه های گذشته متاسفانه اکثر اعتبارات صرفاً به جهت ارتقاء اینترنت همراه هزینه می‌شد ولی رویکرد جدید این دولت پوشش ۱۰۰ درصد کسب و کارها و ۸۰ درصد خانوارها از فیبر نوری است که در تلاش هستیم تا پایان این دولت اجرایی شود .

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خاطرنشان کرد: در دنیای امروزه ، جوامع به سمت فناوری اطلاعات ، روی می‌آورند بطوری که بعنوان مثال در حوزه های مختلف اعم از شهر هوشمند ، عمل‌های جراحی ، خودروهای خودران و .. از اینترنت استفاده می‌کنند و لذا اقدامات لازم برای ارتقاء سرعت و کیفیت اینترنت باستی انجام شود .

وی در پایان گفت : کیفیت فعلی سرعت اینترنت اصلا قابل قبول نیست و در همین راستا نیز شبانه روز در تلاش هستیم تا در کنار سرعت ، کیفیت اینترنت را هم افزایش دهیم و لذا شهرستان خوی نیز در این امر پیشتاز هست .

احمد بیدآبادی مدیرعامل شرکت صبانت نیز با اشاره به سابقه درخشان این شرکت افزود : شرکت صبانت بیش‌از ۵۰ سال در زمینه اینترنت فعالیت دارد و پروژه‌های مهمی در این کشور را انجام داده و نیز افتخار دارد که اولین اینترنت کشور را این شرکت وارد کرده است .

بیدآبادی در ادامه عنوان کرد : بزرگترین دیتا سنتر های کشور را شرکت صبانت ایجاد کرده و در بحث اشتغال زایی نیز در سطح کشور تاثیرگذار بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و همت شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی نیز در اجرای این طرح قابل تقدیر بوده و امید است تا هفته دولت ، فاز اول این پروژه را به افتتاح برسانیم.