نخستین نشست تخصصی معماری و شهرسازی خوی در تهران

به گزارش مدیریت ارتباطات شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی در این نشست که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی و کارشناسان فنی شهرداری خوی حضور داشتند اساتید معماری و شهرسازی خویی مقیم تهران به ارائه نکته‌نظرات خود پرداختند.

🔹 در ابتدای این جلسه، محمد بهجتی ضمن تشکر از خانه دانش و فرهنگ زریاب به خاطر برگزاری این نشست، از رویکرد جدید شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی در توجه به نظرات علمی اساتید خویی اشاره کرد و افزود: فلسفه وجودی برگزاری این سلسله‌نشست‌های تخصصی استفاده از تجربیات مهندسان و معماران در طراحی‌های شهری، استفاده از تجربیات شهرسازی سایر شهرهای ایران و جهان، استفاده از تجربیات مدیران خویی شاغل در سایر شهرها و توجه به الزامات آینده‌پژوهی شهری خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر خوی اظهار امیدواری کرد مشارکت و هم‌افزایی خویی‌های مقیم سایر شهرها و استفاده از تجربیات و سرمایه‌های همشهریان در اقصی نقاط جهان موجب تحرک پروژه‌های شهری و ایجاد همبستگی شهری شود.

🔹در ادامه دکتر سید حسین حسن‌زاده به ارائه یافته‌های علمی اعضای خانه دانش و فرهنگ زریاب در خصوص مطالعات معماری و شهرسازی خوی در ادوار تاریخی پرداخت و با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۱۱۷ سند علمی افزود: این مقالات که حاصل اندوخته‌های علمی تحصیل‌کردگان خویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و حوزه‌هایی مانند بافت فرسوده، توسعه شهری، برنامه‌ریزی شهری، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، آب‌های سطحی، پیاده‌راه‌سازی معابر، گردشگری، حمل‌و‌نقل و مرمت آثار باستانی را شامل می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: با اسناد و نقشه‌های تاریخی که از آرشیوهای داخلی و خارجی به دست آمده است امکان بازسازی دروازه‌های قدیمی، حصار قلعه خوی، کاخ سلطنتی شاه اسماعیل صفوی و قلعه دوره صفوی فراهم شده است.

این پژوهشگر آینده‌پژوهی با اشاره به پیش‌ران‌ها و پس‌ران‌های توسعه خوی در ۵ سال آینده، خواستار توجه به پیامدهای آن‌ها در برنامه‌ریزی و توسعه شهری شد.

🔹مهندس همایون معتمد نیز در این جلسه در خصوص ساماندهی نماهای شهری خوی به ارائه نکته نظرات خود پرداخت.

مدیرعامل شرکت مشاور پژوهش و عمران با اشاره به سابقه ۵۰ ساله در طراحی نقشه جامع تفصیلی به اهمیت و ضرورت توجه به هارمونی نماهای شهری اشاره کرد و افزود: لازم است به نماهای شهری با هویت تاریخی و فرهنگی خوی بیش از پیش توجه شود تا این هویت در کالبد شهر نمایان شود.

وی اظهار آمادگی کرد جزئیات پیشنهادهای مطالعاتی خود را در نشست تخصصی بعدی با مدیران و کارشناسان فنی شهرداری در خوی در میان بگذارد.

🔹مهندس صادق فیاضی سخنران بعدی این جلسه بود که با موضوع ساماندهی محوطه‌های تاریخی به ارائه مطالب خود پرداخت.

وی با اشاره به لزوم توجه به نگاه همه‌جانبه به موضوع معماری شهری خواستار توجه به فضاهای پیرامونی شهر خوی شد.

این مدرس دانشگاه با ارائه طرح‌های پیشنهادی خود در خصوص قالاقاپیسی، آرامگاه شمس تبریزی و کلیسای سورپ سرکیس به نقش غیرقابل انکار این طرح‌ها در جذب گردشگر تاکید کرد.

🔹دکتر جمشیدی متخصص مرمت بناهای تاریخی نیز در این جلسه با اشاره به تعاریف گوناگون توسعه پایدار، مدیریت شهری را از مسائل سرکش عنوان کرد که به‌راحتی قابل حل کردن نیستند و باید مدیریت شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با ذکر ارتباط علمی بین معماری و شهرسازی افزود: بناهای تاریخی هویت یک شهر را تشکیل می‌دهند و در بازسازی و مرمت آن‌ها باید از یک شیوه علمی بهره گرفت.

🔹مهندس صادق صادق‌پور اقدم از مدیران وزارت راه و شهرسازی سخنران دیگر این نشست تخصصی بود که به لزوم ترسیم چشم‌انداز در توسعه شهری اشاره کرد و افزود: لازم است در راستای چشم‌انداز ترسیم‌شده به تعریف راهبردها و برنامه‌های عملیاتی پرداخته شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم انجام مطالعات راهبردی در خصوص استفاده از ظرفیت‌هایی مانند جاده و پایانه رازی خاطر نشان کرد: در صورت نداشتن چشم‌انداز توسعه شهری و مطالعات جامع، شهر خوی صرفا نقشی در حد اختصاص ظرفیت خدمات شهری به مسافران ترکیه ایفا خواهد کرد و غیر از هزینه و تحمل برخی ناملایمات، چیزی عاید شهرستان نخواهد شد.

این مشاور عالی سازمان بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سوابق و تجربیات بین‌المللی، آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن تجربیات موسسات بین‌المللی برای طرح‌های ویژه در خوی اعلام کرد.

مهندس میر محمد حسن‌زاده آخرین سخنران این نشست تخصصی بود که به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در ایفای نقش بین حاکمیت و مردم اشاره کرد و افزود: وقتی سخن از خوی به میان می‌آید همه همشهریان در اقصی نقاط جهان آماده کمک‌رسانی و انتقال تجربیات می‌شوند.

این کارشناس ارشد عمران و مسکن تأکید کرد: اگر مدیریت شهری به این نتیجه رسیده باشد که از این افراد و سرمایه‌های مادی و معنوی استفاده کند باید آن را به فال نیک گرفت.

وی اعلام آمادگی کرد تجربیاتی که از همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و انبوه‌سازی مسکن در استان تهران کسب کرده است بدون هیچ چشمداشتی در اختیار مدیران شهری قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: تنها عامل مهم در موفقیت این نشست‌های تخصصی داشتن برنامه قبلی، تداوم برگزاری آن‌ها و ضمانت اجرایی تصمیمات اخذشده خواهد بود. بنابراین کلید موفقیت نشست تخصصی معماری و شهرسازی خوی در دستان مدیران شورای شهر و شهرداری خوی خواهد بود.

نخستین نشست تخصصی معماری و شهرسازی خوی در تهران با همکاری سازمان مردم‌نهاد خانه دانش و فرهنگ زریاب ، شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی در سالن اجتماعات خانه شعر و ادبیات ایران برگزار شد.