گام به گام در مسیر احیای تاریخ خوی ؛

احیای عمارت دلگشا در دستور کار شهرداری است

 

به گزارش مدیریت ارتباطات شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی ، حسن نصراله پور با اشاره به تاریخ ، فرهنگ و ابنیه تاریخی گفت : خانه های تاریخی و قدیمی در هر شهر و دیاری، شناسنامه و بخشی از هویت فرهنگی، قومی، بومی و محلی آن منطقه به شمار می روند؛ عناصری که به جهت تعلق معنوی شان به ادوار و قرون مختلف، هر یک، منبع و مرجعی زنده و دسترس برای مرور و روایت سبگ زندگی، فرهنگ، آدب و مدل های معماری خاص آن دوران با عناصر، مصالح و حتی نقشه های مربوط به ساخت سازه های متنوع زندگی شهری و روستایی هستند.

وی ادامه داد : عمارت و باغ دلگشا یکی از این آثار فاخر و تاریخی است که متاسفانه با گذشت زمان ، بصورت کامل تخریب و از بین رفته بود .

نصراله پور از اولویت های شهرداری خوی در احیای این مجموعه تاریخی گفت و افزود : شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی عزم جدی احیای باغ دلگشا داشته و اکنون نیز با تلاش شبانه روزی همکاران ما شهرداری ، پس از نصب روشنایی و مبلمان ، طی ماه های آینده یکی از فاز های این پروژه در آستانه بهره برداری قرار خواهد گرفت .

شهردار خوی با شرح روند اجرای این پروژه تصریح کرد : متاسفانه مشکلات بسیار زیادی منجمله حریم امنیتی ۵۰۰ متری شرکت نفت ، نبود برق و آب مانع پیشرفت سریع پروژه می شد که با تلاش شبانه روزی و پیگیری ها و توافقات صورت گرفته با مدیران شهرستانی و استانی ، اکنون تمامی مشکلات مرتفع و اجرای پروژه باغ دلگشا به جد در حال انجام است .

وی در ادامه عنوان کرد : دسترسی باغ دلگشا از کمبرندی شهید سلیمانی نیز زیرسازی شده که پس از اتمام عملیات آسفالت میادین تازه تاسیس در مسیر کمربندی ، آسفالت ریزی آن مسیر نیز انجام خواهد شد .

نصراله پور در پایان از عزم راسخ شهرداری در احیای عمارت دلگشا گفت و افزود : مجموعه مدیریت شهری با حمایت اعضای شورای اسلامی در نظر دارد همزمان با احیای باغ دلگشا ، نقشه ها و طرح های اولیه عمارت این باغ تاریخی را پس از طراحی و طی مراحل قانونی آن در اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صاینع دستی استان ، در صحن شورا تصویب و وارد فاز عملیاتی نماید .